Vajinal Agenezi Nedir | 0545 898 47 94 | Ücretsiz Bilgi Alın

Vajinal agenezi kısacası vajina yokluğu doğuştan gelen bir yapısal bozukluktur. Kimi zaman bu duruma rahim ve rahim ağzı yokluğu da eşlik edebilmektedir. Peki daha geniş tanımı ile vajinal agenezi nedir? tedavisi var mıdır? Ya da tedavi gerektirir mi? İşte bu çok merak edilen hastalığın tüm detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.

Vajinal agenezi çok nadir görülen bir hastalıktır. Genellikle bu hastalarda vajinal yapı ve rahim ya hiç oluşmamış ya da yapısal olarak bozuktur. Tedavisi bir cerrahi işlem ile mümkündür.

Vajinal Agenezi Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Vajinal Agenezi Nedir?

Vajinal agenezi tıp literatüründeki ismi ile a-JEN-uh-sis vajinanın doğuştan gelişmediği, rahmin ise sadece bir kısmının geliştiği yapısal bozukluk olarak ifade edilen hastalıktır.  Bu durum genellikle doğumdan önce oluşmuştur ve iskelet yapısı ile ilişkilendirilebilir.

Vajinal agenezi , Müllerian agenezi ,Mayer -Rokitansky-Kuster-Houser sendromu olarak da bilinir ve anılır. Bu durum genellikle bir kadının ergenliğe girdiğinin belirtisi olan âdet kanaması başlamadığında fark edilir ve tanı koyulur. Vajinal agenezi nasıl anlaşılır? Doğuştan rahim olmaması belirtileri nelerdir?

• Genel ergenlik belirtileri olan kadınların adet yaşlarına geldiklerinde âdet kanamalarının meydana gelmemesi ile anlaşılır. Ergenliğe gire her genç kızda olduğu gibi rahim, içerisinde bulunan kirli kanı dışarı atmak ister. Fakat vajinada bu çıkışı sağlayan deliğin olmaması dolayısıyla bu döngü sağlanamaz.
  • Yeni doğan bebeklerin ilk muayenelerinde kolayca anlaşılabilir bu durum genellikle daha ileri yaşlarda da ortaya çıkabilir.
  • Bu hastalarda vajinal boşluk bulunmaz. Vajina şekli normal bir dişi vajina şeklindedir.
  • Hastalarda rahim olmayabilir veya kısmen gelişmiş olabilir. Bu gibi durumlarda eğer rahim içerisindeki endometriyum dokusu varsa aylık adet krampları yaşanır.

Vajinal Agenezi Nedir? Tanı Nasıl Koyulur ve Teşhis Yöntemleri Nelerdir?

Jinekolojik muayene sonrasında doktorun doğuştan vajina olmaması izlemi ile kesin tanı için bazı tetkikler isteyebilir. Özellikle pelvik ve batın ultrasonu, pelvik MR görüntüleri istenir. Daha sonrası ve ileri teşhis aşaması için ürolojik değerlendirmeler ve iskeler grafileri incelenir.

Vajinal agenezi görülme olasılığı her ne kadar az gibi görünse de bu oran 5000 kadında bir görülen bir anormalidir. İstatiksel olarak hesaplandığında ise Türkiye’de ortalama 8.000 ile 10.000 kadında bu sorun görülmektedir.

Doğuştan Vajina Olmaması Psikolojik Etkileri Nelerdir?

vaginal-agenezi

Doğuştan rahmi olmayan kadınlar veya vajinal agenezi görülen kadınların psikolojik olarak bu durumdan etkilendiklerini söylemek mümkündür. Fakat her hastalıkta psikolojik etkiler kişiden kişiye farklılık gösterir. Bu gibi durumlarda birden fazla etken kişinin psikolojisini şekillendirmede rol oynamaktadır.

Vajinal agenezi nedir? Vajinal agenezi kişide doğuştan gelen vajinal bir şekil ve durum bozukluğunu belirtir. Bu gibi doğuştan gelen durumlar kadınlarda bedensel imaj ile ilgili problemlere yol açabilmektedir. Beraberinde ise özgüven problemleri gelir.

Diğer bir psikolojik etkisi de cinsel birliktelik yaşayamayacağı için ikili ilişkilerde kişinin kendini eksik hissetmesine sebep olabilmektedir. Ayrıca cinsel tatminsizliğe yol açar ve bu da beraberinde başka psikolojik sorunlar ortaya çıkarır.

Cinsel hayatın normal seyrini olumsuz etkileyen vajinal agenezi aynı zamanda normal yoldan hamile kalmaya da engel bir durumdur. Bu durum elbette ki tedavi edilebilir bir durumdur. Bunun yanında toplum baskısı da önemli bir etkendir. Kişi bu olumsuzluğun çevresi tarafından bilinmesini istemez ve bu durum onda hem baskı hem de psikolojik bir stres oluşturur.

Vajinal Agenezi Nedir? Tedavisi Mümkün mü?

Vajinal agenezi bireyin doğuştan vajinal ve dolayısıyla cinsel anlamda anomalisinin olma durumudur. Elbette bu durum doğru tedavi ve hekim seçimi ile düzeltilebilir ve tedavi edilebilir. Doğuştan vajina olmaması bireylerde hem psikolojik hem fiziksel birtakım zorluklara yol açabilmektedir.

Bu durumun tedavisi ve yöntemleri ile doğru hekim ve uzman kadro tarafından düzeltilmesi kişinin psikolojik olarak da iyileşmesi demektir. Tedavi durumu hastanın yaşı, ageneze seviyesi, çocuk sahibi olma arzusu ve cinsel aktifliği göz önüne alınarak karar verilir.

Vajinal Agenezi Tedavi Yolları Nelerdir?

vajinal-agenezi

Vajinal agenezi nedir? Doğuştan vajina olmaması durumu ülkemizde görülebilen ve bazı tedavi yöntemleri ile düzeltilmesi mümkün olan bir durumdur. Genel anlamda 3 tedavi sürecinden bahsedilebilir. Bunlar sonucunda hastanın iyileşme sürecinde psikolojik destek alması da hastalığı daha kolay atlatmasında önemli rol oynar.

Vajinal Agenezi Nedir? Tedavi Yolları Nelerdir?

Cerrahi Olmayan Yöntemler ile Tedavi Vajinal agenezi için bu tedavi yöntemi genellikle ilk başvurulan yöntemdir. Bu yöntem ile dilatörler ile vajinanın genişletilmesi amaçlanır. Bir gün içerisinde 10 ile 30 dakika arasında 1-3 çalışma önerilir.  Boyutları gittikçe büyüyen dilatörler ile vajinanın genişlemesi sağlanır.  Düzenli kullanımda vajinanın hem derinleştiği hem de genişlediği gözlemlenir. Genel olarak 6 cm üzerindeki genişlemeler başarı olarak kabul edilir. Yapılan çalışmaların sonucuna bakıldığında bu yöntemle %90 vajina genişlemesi elde edildiği gözlemlenmiştir.
Vajinoplasti Ameliyatları  Kullanılan dilatörlerin tedavi için yetersiz kalması durumunda veya hastanenin ve hekimin tercihine göre vajinoplasti yani vajina genişletme ameliyatları gerçekleştirilebilir.  Bu cerrahi işlemde amaç cinsel penetrasyonun rahat bir şekilde gerçekleşmesini sağlamaktır.
Abbe Mc İndoe Tekniği  Bu teknikte mesane ve bağırsak arasında bir kanal açılır ve bu kanala bacaktan alınan bir deri grefti konulur ve kanalın yapışması önlenir. Hastadan operasyon sonrasında düzenli dilatasyon çalışması yapması istenir.
Vecchietti Operasyonu  Bu yöntem ise laporoskopi ile vajina oluşturma amaçlanır.

Vajinoplasti Ameliyatı Sonrası Bakım Aşaması Nasıl Olmalıdır?

vajinal-agenezi

Vajina agenezi ameliyatı olanlar daha sonraki bakım sürecini çok iyi yönetmelidirler. Düzenli bakım ve takip ile kısa sürede iyileşme mümkünüdür. Bu takibi hem hekiminizle hem de kendiniz evde yapacağınız bakımlarla sağlamalısınız. Sırasıyla şu aşamalara dikkat etmelisiniz.

• Yaranın bakımı: ameliyat sonrasında yaranın bulunduğu bölge kuru ve temiz tutulmalıdır. Enfeksiyon riskinin en aza indirilmesi için doktorunuzun önerdiği şekilde pansuman yapmak önemlidir.
  • Dilatasyon: ameliyat sonrası vajinanın derinliği ve genişliğinin korunması için dilatasyon çalışmaları önemli yer tutmaktadır. Belli aralıklarla yapılan bu çalışmalarda vajinanın daralmasının önüne geçmek amaçlanır.
  • Spor ve aktiviteler: ameliyattan sonra belli süre ağır spor ve fiziksel aktivitelerden kaçınmalısınız.
  • Lubrikant Kullanımına dikkat: yeni oluşturulan vajina doğal olmadığı için gerekli ıslaklık sağlanamayabilir. Bu sebeple cinsel ilişki sırasında kayganlaştırıcı jel kullanımı gerekebilir.

Ameliyat Sonrası Cinsel İlişki Ne Zaman Başlar?

Vajinal agenezi ameliyat sonrası dilatörler ile vajinanın derinliği ve genişliğinin korunma süreci başlar. Dilatörler ile yapılan egzersizler sonucunda doktorunuzla görüşüp cinsel ilişkiye girme hakkında konuşmanız en doğrusu olacaktır. Çünkü bu süreç kişiden kişiye değişiklik gösterir.

Vajinal agenezi tedavisi sonra cinsel ilişkiye başlama süresi dilatörlerden sonra genellikle 6-8 hafta arasındadır. Ancak bu süreç sadece fiziksel bir süreç değildir. Aynı zamanda doktorunuzla görüşmeli hem psikolojik hem de fiziksel olarak hazır olduğunuza emin olmalısınız.

Doğuştan Vajinası Olmayan Kadınlar Çocuk Sahibi Olabilir mi?

Müllerian agenezi hastaları maalesef kendi istekleriyle doğal yoldan hamile kalamazlar. Bunun sebebi çocuğun büyüyeceği normal bir rahmin olmamasıdır. Bu hastaları çok mutsuz etse de hastaların genelde yumurtalıkları sağlıklı olur.  Bu sebeple yumurta bağışında bulunabilir ya da taşıyıcı annelik ile anne olabilirler.

Taşıyıcı annelik ise; anneden alınan yumurtalar ve babanın spermlerinin laboratuvar ortamında birleşmesiyle oluşan embriyoların anne rahmine yerleştirilmesidir. Bu sayede genetiğini anne ve babadan alan çocuklar taşıyıcı/kiralık anneler tarafından taşınır. Bu uygulama Türkiye’de henüz yasal değildir.

vajinal-agenezi

Doğuştan Vajinası Olmayan Kadınlarda Başka Anormaliler de Olur mu?

Vajinal agenezi nedir bu hastalarda başka anormaliler de görülür mü? Bu iki soru birbirine bağlı ve oldukça merak edilen sorulardandır. Doğuştan vajinası olmayan kadınlarda bu durumla beraber en sık rastlanan durum Müllerian agenezidir. Diğer yandan en çok eşlik eden anormali ise iskelet sistemi anomalileridir.

İşitme sorunları, endokrin ve metabolik sorunlar, yumurtalık anormaliler, üriner sistem anormaliler, omurga ve iskelet sistemi anormalileri en sık rastlanan sorunlardır. Bu hastalıklar vajinal agenezi olan her kadında görülmeyebilir. Ancak bu gibi sendromlardan şüpheleniyorsanız mutlaka doktorunuza danışmalısınız.

Merak Edilen Sorular

Vajinal agenezi nedir? beraberinde getirdiği hastalıklar nelerdir ve nasıl tedavi edilir sorularına yanıt en iyi hekiminiz tarafından verilir. Fakat unutmayın ki uzman hekim ve ekibi tarafından ele alındığında tedavisi mümkün olan bir durumdur.

1 – Agenesiz Ne Demek?

Agenezi terimi genel olarak tıp literatüründe bir organın anne karnındaki gelişim sürecini tamamlayamaması demektir.

2 – Uterus Agenezi Nedir?

Uterus hipoplazisi de denir. Bu durumda uterus ve rahim ağzı serviks gelişmemiştir.

3 – Akciğer Agenezi Nedir?

Bu durum tek veya çift taraflı akciğerlerin, bronş veya damarların yokluğunu ifade eder.